Trwają wyburzenia. Zobacz jak wygląda teraz dworzec

Remont dworca 1
Prace przy remoncie dworca wkroczyły w decydującą fazę. Jak informuje Aleksandra Dąbek z Biura Prasowego PKP obecnie trwają wyburzenia wewnątrz budynku. Zakończono też rozbiórkę drewnianych stropów oraz ścian nośnych korytarzy na poziomie +1 oraz obszaru klatki schodowej. W najbliższym czasie planowane jest m.in. rozpoczęcie prac żelbetowych oraz prac związanych z renowacją elewacji budynku. Najbardziej widoczne jest jednak to co dzieje się w obszarze peronów. Zdemontowano wiaty na peronach nr 2 i 3 oraz tory nr 5 i 6 a także częściowo peron nr 2. Aktualnie, przed głównym budynkiem w miejscy byłego dworca PKS funkcjonuje dworzec tymczasowy. Znajdują tam kasy biletowe, poczekalnia, ubikacje oraz pomieszczenia usługowe. Podróżnych kierują tam specjalne żółte tablice.
Zobacz jak wygląda teraz dworzec PKP w Gliwicach:
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTEuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDEiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTIuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDIiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTMuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDMiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTQuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDQiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTUuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDUiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTYuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDYiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTcuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDciLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTguanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDgiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9yZW1vbnQtZHdvcmNhLTkuanBnIiwidGl0bGUiOiJyZW1vbnQgZHdvcmNhIDkiLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ=="] Przebudowa gliwickiego dworca rozpoczęła się w styczniu tego roku. Jest to największa inwestycja od momentu jego budowy w latach 1923-1925 Cały kompleks będzie przyjazny dla osób niepełnosprawnych. W posadzce zamontowane zostaną linie prowadzące z polami uwagi. Pomogą one osobom niewidomym i niedowidzącym w dotarciu do najważniejszych miejsc na dworcu. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. Obniżona będzie część okienek kasowych. Nowością będą windy prowadzące na wyższe kondygnacje. W budynku zostaną wybudowane także toalety przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Stare tablice odjazdów i przyjazdów wykonawca zastąpi nowoczesnymi tablicami elektronicznymi. Wymieniony będzie system informacji głosowej podróżnych. Poprawi się bezpieczeństwo. Wykonawca rozbuduje system monitoringu, który swoim zasięgiem obejmie cały kompleks. Dworzec zyska nowoczesny system powiadamiania o pożarze oraz BMS, czyli system inteligentnego zarządzania budynkiem. Gruntowna przebudowa czeka perony i tunele. Z tunelu na poziom peronu będą prowadziły schody ruchome (tunel główny) i windy (z tunelu od holu autobusowego). W tunelach i na peronach pojawią się nowe elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów. 

To nie koniec zmian. Perony zyskają całkowicie nową nawierzchnię oraz zadaszenie z przeszkleniami. Wymienione zostaną również tory w obrębie stacji. Renowacja obejmie elementy historyczne, między innymi mozaikę znajdująca się w holu głównym i drewniane sufity. Wyremontowanie zostanie elewacja wraz z detalami architektonicznymi. Zyska ona nową iluminację. Nad wejściem głównym wykonawca prac zamontuje nowy zegar i napis z nazwą dworca.
Tak będzie wyglądał dworzec PKP w Gliwicach:
[gallery ids="eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9kd29yemVjX2dsaXdpY2VfYnVkeW5lay5qcGciLCJ0aXRsZSI6ImR3b3J6ZWNfZ2xpd2ljZV9idWR5bmVrIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0=,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9kd29yemVjX2dsaXdpY2VfcGVyb24uanBnIiwidGl0bGUiOiJkd29yemVjX2dsaXdpY2VfcGVyb24iLCJjYXB0aW9uIjoiIiwiYWx0IjoiIiwiZGVzY3JpcHRpb24iOiIifQ==,eyJ1cmwiOiJodHRwczpcL1wvZHppc2lhand6YWJyenUucGxcL3dwLWNvbnRlbnRcL3VwbG9hZHNcLzIwMTVcLzA0XC9kd29yemVjX2dsaXdpY2Vfd25ldHJ6ZS5qcGciLCJ0aXRsZSI6ImR3b3J6ZWNfZ2xpd2ljZV93bmV0cnplIiwiY2FwdGlvbiI6IiIsImFsdCI6IiIsImRlc2NyaXB0aW9uIjoiIn0="] Inwestycja będzie współfinansowana ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Przebudowa dworca oraz trzech peronów i związanej z nimi infrastruktury zakończy się do końca 2015 roku. Jedynie prace przy peronie 4 zostaną sfinalizowane w 2016 roku.