W Polsce prawie co druga ofiara śmiertelna wypadku to rowerzysta lub pieszy. Raport NIK

Bike 966771 1280
W Polsce prawie co druga ofiara śmiertelna wypadku to rowerzysta lub pieszy - wynika z najnowszego raportu Najwyższej Izby Kontroli. Obecny system zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego nie umożliwia skutecznej ochrony pieszych i rowerzystów. Wpływ na to ma słaba infrastruktura drogowa, która nie jest dostosowana do potrzeb przechodniów i cyklistów. NIK zwraca uwagę, że długość tras dla rowerzystów przyrastała w ostatnich latach wolniej niż popularność ruchu rowerowego. W latach 2010-2015 w Polsce miało miejsce prawie 220 tys. wypadków drogowych. Ucierpiało w nich 290 tys. osób. W 2015 roku wśród ofiar śmiertelnych 41 proc. stanowili rowerzyści lub piesi. NIK wskazuje, że Polska wyróżnia się na tle innych krajów UE bardzo wysokim poziomem zagrożenia. Niechronieni uczestnicy ruchu w Unii stanowią zaledwie 28 procent wszystkich zabitych. "Trasy rowerowe stanowią w Polsce zaledwie ok. 3 proc. łącznej długości sieci dróg publicznych i budowane są przede wszystkim w aglomeracjach miejskich. W konsekwencji rowerzyści poruszają się najczęściej po jezdniach. Z wyników kontroli wynika, że w ostatnich latach sytuacja rowerzystów nie uległa znaczącej poprawie." - informuje Krzysztof Kwiatkowski, Prezes NIK. Ponadto wbrew obiegowym opiniom, ogromna większość poszkodowanych to wcale nie pijani lub niewidoczni piesi czy rowerzyści. Ofiarami są często dzieci i osoby starsze, ginące w ciągu dnia na nowych lub dopiero co zmodernizowanych drogach. [video width="960" height="540" mp4="http://dzisiajwzabrzu.pl/wp-content/uploads/2016/07/Mój-film.mp4"][/video]
wideo: NIK