Politechnika Śląska opracowała materiał, który minimalizuje skutki uderzeń piorunów

Aircraft 537963 1280
Politechnika Śląska we współpracy z Politechniką Warszawską i Universidade do Porto opracowała materiał dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, które minimalizują skutki uderzeń piorunów! Materiał oparty na polimerach przewodzących, posiada cechy przewodnika elektrycznego, zachowuje przy tym wytrzymałość i lekkość elementów samolotu.

W Warszawie zespół przeprowadził testy wysokonapięciowe i wysokoprądowe polegające na przyłożeniu do próbek z opracowanego materiału ładunków elektrycznych o parametrach zbliżonych do wyładowań atmosferycznych. Sprawdzian wykazał, że struktura tworzywa jest w stanie odprowadzić energię pochodzącą z pioruna po powierzchni elementów samolotu, nie koncentrując jej w jednym miejscu. Dzięki temu, temperatura panująca w epicentrum wyładowania będzie znacznie niższa niż w przypadku uderzenia błyskawicy w izolator elektryczny.

Co więcej, materiał opracowany przez naukowców jest znacznie prostszy w produkcji niż dotychczasowe rozwiązania odgromowe. Sposób w jaki jest wytwarzany znacznie ułatwiłby proces wytwarzania elementów zewnętrznych poszycia samolotu ze względu na to, że jako przewodnik elektryczny został zastosowany specjalny polimer zdolny do przewodzenia prądu elektrycznego. „Poza tym, ze względu na rezygnację z metalowych siatek lub folii, odciążamy elementy samolotu, co skutkuje obniżeniem masy maszyny, a w konsekwencji - mniejszym spalaniem.” - wyjaśnia dr hab. inż. Andrzej Katunin.

To jednak nie koniec drogi. Następnym etapem będzie umocnienie kompozytu tkaniną węglową, by był bardziej wytrzymały. Naukowcy chcą także kontynuować prace nad składem chemicznym tworzywa. Postępy w tej kwestii mogą zwiększyć przewodność elektryczną i cieplną materiału oraz dostosować go do przenoszenia wysokiej temperatury, która towarzyszy uderzeniom piorunów. „Przed nami jeszcze wiele pracy, w tym zaawansowane badania symulacyjne i eksperymentalne, ale uważamy, że nasze rozwiązanie jest konkurencyjne w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań ochrony odgromowej w lotnictwie cywilnym.” - przekonuje Katunin.

[video width="600" height="440" mp4="http://dzisiajwzabrzu.pl/wp-content/uploads/2016/08/14009030_1689468824423571_1890158120_n.mp4"][/video]
źródło i video: Politechnika Śląska

czytaj więcej:

11038993 578454598924791 7646833764890772287 o

Tak wygląda przyszłość? Gliwicka drużyna odnosi...

Politechnik1

Dwunastu najzdolniejszych z Politechniki Śląskiej

Ccd95094ca027ed20314ebc810607e55

Ruszają tegoroczne matury! Dzisiaj język polski

47c7908f410a4c7b8f3a344eff4058f1

Otwarcie roku akademickiego! Gaudeamus igitur!

E1a5260e14d121b13781ae5a05e2a9ed

Poznaj tajniki „szczupłego zarządzania”

5cd3404b81e1b1afeecd5ba49e2fa4df

Zgromadzenie WTA kończy wizytę w Gliwicach

Bolid

Jak przejechać 100 km za 10 groszy? Wiedzą...