Politechnika Śląska opracowała materiał, który minimalizuje skutki uderzeń piorunów

Aircraft 537963 1280
Politechnika Śląska we współpracy z Politechniką Warszawską i Universidade do Porto opracowała materiał dla zewnętrznych elementów poszycia samolotu, które minimalizują skutki uderzeń piorunów! Materiał oparty na polimerach przewodzących, posiada cechy przewodnika elektrycznego, zachowuje przy tym wytrzymałość i lekkość elementów samolotu.

W Warszawie zespół przeprowadził testy wysokonapięciowe i wysokoprądowe polegające na przyłożeniu do próbek z opracowanego materiału ładunków elektrycznych o parametrach zbliżonych do wyładowań atmosferycznych. Sprawdzian wykazał, że struktura tworzywa jest w stanie odprowadzić energię pochodzącą z pioruna po powierzchni elementów samolotu, nie koncentrując jej w jednym miejscu. Dzięki temu, temperatura panująca w epicentrum wyładowania będzie znacznie niższa niż w przypadku uderzenia błyskawicy w izolator elektryczny.

Co więcej, materiał opracowany przez naukowców jest znacznie prostszy w produkcji niż dotychczasowe rozwiązania odgromowe. Sposób w jaki jest wytwarzany znacznie ułatwiłby proces wytwarzania elementów zewnętrznych poszycia samolotu ze względu na to, że jako przewodnik elektryczny został zastosowany specjalny polimer zdolny do przewodzenia prądu elektrycznego. „Poza tym, ze względu na rezygnację z metalowych siatek lub folii, odciążamy elementy samolotu, co skutkuje obniżeniem masy maszyny, a w konsekwencji - mniejszym spalaniem.” - wyjaśnia dr hab. inż. Andrzej Katunin.

To jednak nie koniec drogi. Następnym etapem będzie umocnienie kompozytu tkaniną węglową, by był bardziej wytrzymały. Naukowcy chcą także kontynuować prace nad składem chemicznym tworzywa. Postępy w tej kwestii mogą zwiększyć przewodność elektryczną i cieplną materiału oraz dostosować go do przenoszenia wysokiej temperatury, która towarzyszy uderzeniom piorunów. „Przed nami jeszcze wiele pracy, w tym zaawansowane badania symulacyjne i eksperymentalne, ale uważamy, że nasze rozwiązanie jest konkurencyjne w stosunku do obecnie stosowanych rozwiązań ochrony odgromowej w lotnictwie cywilnym.” - przekonuje Katunin.

[video width="600" height="440" mp4="http://dzisiajwzabrzu.pl/wp-content/uploads/2016/08/14009030_1689468824423571_1890158120_n.mp4"][/video]
źródło i video: Politechnika Śląska

czytaj więcej:

Stidentki gliwice

Sukces studentek z gliwickiej Architektury!...

Erasmus gliwice

Erasmus pomaga małemu Szymonkowi. Zbiórka...

Ef5a1e9409d1f4c3a747bfe56a864be4

BIT jest git! Raj dla entuzjastów technologii!

811ebeb995a22870e562dc4cc35a49b1

Samolot z Gliwic miał wykryć i zidentyfikować cele

B76ee2f03abe069e79fc4cac2bb6622e

Zobacz roboty, egzoszkielet i bezzałogowe...

Images

Specjalne dofinansowanie dla Politechniki

Bolid

Jak przejechać 100 km za 10 groszy? Wiedzą...