Cykl debat publicznych poświęconych przebudowie Katowickiego Węzła Kolejowego wystartował!

Jeden z największych projektów w historii polskiej kolei – przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego zbliża się coraz większymi krokami. Ta gigantyczna inwestycja ma ogromne znaczenie zarówno dla regionu Górnego Śląska i Zagłębia, jak i dla wszystkich pasażerów korzystających z kolei, w tym komunikacji miejskiej, w stolicy konurbacji śląskiej. Co warto o niej wiedzieć? Szczegóły poniżej.

0000001

Kompleksowa kampania informacyjna

Aby ułatwić podróżnym korzystanie z przejazdów w okresie prac remontowych prowadzonych przez ogólnopolskiego zarządcę infrastruktury, Koleje Śląskie - będące liderem przewozów w regionie, przygotowały kompleksową kampanię informacyjną. Co za tym idzie, spółka stworzyła cykl debat publicznych, poświęconych przebudowie Katowickiego Węzła Kolejowego.

Pierwsza debata publiczna odbyła się 9 października 2023 roku w Parku Technologicznym A przy ul. Żeliwnej 38 w Katowicach. Nie da się ukryć, że to niezwykłe wydarzenie, zainicjowało unikatową kampanię informacyjną. Warto podkreślić, że uczestnicy debaty mogli wysłuchać głosów ekspertów, którzy przybliżyli proces przebudowy Węzła Katowickiego i wiążące się z nim utrudnienia. Głos zabrał również prezes Kolei Śląskich - Patryk Świrski, który podkreślił wagę i rozmach przedsięwzięcia.

- Przed nami pierwsza z debat dotyczących przebudowy Węzła Katowickiego, największego węzła kolejowego w Polsce. Będąc świadomi utrudnień jakich doświadczymy jako przewoźnik i Państwo, jako pasażerowie, chcielibyśmy porozmawiać na ten temat. Chcielibyśmy, aby wszystkie problemy były łatwe do rozwiązania. - podkreśla Patryk Świrski, prezes Kolei Śląskich.

Kto wziął udział w panelu dyskusyjnym?

Dobre pytanie. W panelu dyskusyjnym wzięli udział Przemysław Brych – influencer i społecznik, znany w mediach społecznościowych jako Konduktor Przemek. Osoba znakomicie rozpoznawalna, promotor kolei i miłośnik komunikacji zbiorowej oraz Damian Łuniewski – Naczelnik Działu Rozkładów Jazdy i Obiegów Kolei Śląskich, ekspert odpowiedzialny za opracowanie nowego rozkładu jazdy na czas przebudowy. Moderatorem spotkania był Maciej Zaremba – Rzecznik prasowy Kolei Śląskich. Podczas debaty, którą transmitowano także w Internecie, każdy z uczestników miał okazję przedstawić swoje propozycje dotyczące nowego rozkładu jazdy największego regionalnego przewoźnika.

- Dostrzeżono potrzebę rozwoju transportu kolejowego i dzięki temu, że jesteśmy w Unii Europejskiej możemy pozyskać środki na przebudowę infrastruktury i dostosować ją do zmieniających się trendów. Jest to proces długotrwały, na który ma wpływ wiele czynników. Myślę, że już niedługo będziemy mogli cieszyć się nowoczesną infrastrukturą kolejową. - dodaje Damian Łuniewski, Naczelnik Działu Rozkładów Jazdy i Obiegów Kolei Śląskich.

Za co odpowiada Rada Kolejowa?

Warto podkreślić, że w ramach projektu powstała Rada Kolejowa – nieformalne społeczne stowarzyszenie, które będzie czuwać i zgłaszać ewentualne uwagi związane z procesem przebudowy. Po zakończeniu przedsięwzięcia głos Rady stanie się równie istotny. Co więcej, jej członkowie będą posiadać realny wpływ na rozwiązania związane z efektywnością funkcjonowania Kolei Śląskich. Koordynatorem stowarzyszenia mianowano Przemysława Brycha, czyli Konduktora Przemka.

Podczas debaty padło jedno z kluczowych pytań dotyczących tej wielkiej inwestycji. Skąd potrzeba przebudowy na tak dużym obszarze i dlaczego przez wiele miesięcy będziemy mierzyć się z utrudnieniami? Z kolei Przemysła Brych, mówił o problemach z jakimi zgłaszają się do niego podróżni.

- Pasażerowie narzekają na niewystarczającą liczbę połączeń. Przykładowo, spotykam głosy mówiące o braku bezpośrednich połączeń z Cieszyna do Katowic. Problem stanowi infrastruktura, bowiem nie jesteśmy w stanie uruchomić więcej pociągów przy jej obecnym stanie. Linie kolejowe korkują się, gdyż jest zbyt wiele pociągów. Zbudowanie dodatkowych par torów wpłynie na przepustowość i liczbę połączeń. Obecnie przepustowość Węzła Katowickiego jest na granicy wydolności. zaznacza Przemysław Brych, influencer i społecznik, znany w mediach społecznościowych jako Konduktor Przemek.

Ścisła współpraca

Eksperci zgodnie przyznali, że bardzo istotna podczas procesu przebudowy będzie sprawna komunikacja i ścisła współpraca przewoźnika oraz zarządcy infrastruktury. To od niej będzie zależeć, czy utrudnienia dla podróżnych zostaną zminimalizowane.

- Przygotowaliśmy scenariusze, które pozwolą przejść przez proces przebudowy – najistotniejsza jest dobrze przygotowana informacja, aby pasażerowie na każdym etapie remontu doskonale wiedzieli jakie zmiany ich czekają.mówi Damian Łuniewski.

Krok milowy w komunikacji kolejowej w regionie

Podczas debaty goście wielokrotnie mogli usłyszeć, iż przebudowa Katowickiego Węzła Kolejowego to projekt bez precedensu na terenie Górnego Śląska i Zagłębia. Obejmuje on odcinek linii E65 od Będzina przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Zabrzeg aż po Zebrzydowice.

Jej głównym celem jest oddzielenie ruchu aglomeracyjnego od regionalnego i dalekobieżnego, co znacznie zwiększy przepustowość oraz regularność połączeń kolejowych, a także zagęści siatkę połączeń. Projekt zakłada również budowę nowych przystanków osobowych w okolicach największych miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, co pozytywnie wpłynie na rolę kolei w transporcie miejskim.

Zgodnie z komunikatem KŚ na oficjalnej stronie projektu Przebudowa Węzła Katowickiego, najważniejsze dla pasażerów jest to, że podczas przebudowy żadna z linii kolejowych wychodzących ze stacji Katowice nie zostanie całkowicie zamknięta. Utrudnienia będą dotyczyć odcinków od Będzina przez Sosnowiec aż do Mysłowic oraz od Katowic przez Tychy aż do Mikołowa. Jedyna linia, która zostanie całkowicie zamknięta (tj. na około dwa miesiące) to linia do Rybnika, między stacjami Katowice Ligota i Mikołów.

Jaka jest przyczyna utrudnień?

Utrudnienia dotyczące linii do Rybnika (tj. między stacjami Katowice Ligota i Mikołów) są związane z jej jednotorowością. Co za tym idzie, nie ma możliwości prowadzenia ruchu podczas przebudowy. W pozostałych przypadkach, gdzie tory są dwutorowe lub więcej, ruch będzie przenoszony między torami, zachowując możliwość prowadzenia ruchu. W ramach modernizacji węzła katowickiego, od Będzina przez Sosnowiec aż na Ligotę, zostaną również dobudowane dodatkowe tory, które będą obsługiwać pociągi regionalne. To umożliwi zwiększenie częstotliwości pociągów i bardziej regularne kursowanie. Nowe tory będą stopniowo oddawane do użytku w trakcie inwestycji, umożliwiając przenoszenie ruchu i minimalizując utrudnienia przez cały okres przebudowy.

Harmonogram modernizacji i etapy utrudnień

Utrudnienia związane z przebudową zostały podzielone na etapy, wynikające z harmonogramu prac. Warto zaznaczyć, że utrudnienia z etapu na etap zostały szczegółowo opisane. Odcinki, na których (tzn. ze względu na mniejszą liczbę torów) możliwa będzie mniejsza liczba pociągów oraz ewentualne skrócenia tras prezentuje się następująco:

ETAP 0:

  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

ETAP 1:

  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

ETAP 2:

  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice – Katowice Zawodzie dostępne będą 2 tory z 4 istniejących.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Mysłowice ruch będzie prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.
  • Na odcinku Katowice Zawodzie – Sosnowiec Główny – Będzin ruch prowadzony jednotorowo.

Krok milowy

Nie da się ukryć, że rozpoczęcie przebudowy to krok milowy dla rozwoju kolejnictwa na Śląsku. Mimo pewnych niedogodności związanych z utrudnieniami w ruchu kolejowym, długoterminowe korzyści dla pasażerów i regionu są nieocenione. Przewoźnicy i instytucje odpowiedzialne za projekt zapewniają, że dołożą wszelkich starań, aby utrudnienia były jak najmniejsze i że cały proces przebiegnie sprawnie i efektywnie. Z pewnością pasażerowie powinni być na bieżąco z informacjami, aby dostosować swoje plany podróży do zmian w rozkładzie jazdy. Wszystkie niezbędne informacje można znaleźć na stronie www.przebudowawezlakatowickiego.pl.

Pierwsza debata udowodniła, że temat przebudowy Katowickiego Węzła Kolejowego budzi zainteresowanie zarówno wśród miłośników kolei jak i pasażerów. Mimo, że projekt wiąże się z utrudnieniami, warto uzbroić się w cierpliwość, aby później cieszyć się nie tylko nowoczesnym taborem, ale również siatką komfortowych połączeń, które umożliwią dotarcie w krótkim czasie do najodleglejszych zakątków województwa.

Koleje Śląskie – by podróżowało się lepiej!
Koleje Śląskie zapraszają!
WWW | FACEBOOK | X